Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 30 december 2016

Georges Laval Cumières Premier Cru Brut Nature

(chardonnay, pinot noir, pinot meunier)

29 oktober 2016 (Bulles Bio 2016 i Köpenhamn)



Familjen Laval i Cumières, 5 km nordväst om Épernay, har odlat vin i flera generationer. Georges Laval började göra sin egen champagne (och odla ekologiskt) 1971 och 1996 tog sonen Vincent över verksamheten. Man förfogar över 2,5 hektar odlingar som räcker till en årsproduktion av 12 000 flaskor.

Förra gången jag drack den här champagnen hade den 2010 som basårgång med tillägg av en skvätt reservvin från 2009. Den här upplagan är helt och hållet baserad på druvor från 2013. Flaskan degorgerad den 19 januari 2016. Brut nature.

Mycket bra!



Doft: Relativt diskret doft med inslag av äpplen och mineral.

Smak: Mycket torr, fruktig och koncentrerad. Ännu ung. Syrliga äpplen.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2022-2026

Tidigare intryck av denna champagne:


Vincent Laval:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar